Efter 25 års kamp skulle det avgöras

Den 29 maj åkte Karlar från Göteborg till Ulricehamn för kamp mot Västgötarna. En kamp där vi hade matchboll – efter de årliga duellerna som pågått sedan 2001.

Björkstubbematchens historia är nästan lika anrik som vår klubb. Den första kampen om stubben avgjordes redan 1933. I år arrangerades ”finalen” i den tredje Björkstubben vid Lassalyckan, en anrik arena där ju bland annat världscupen i skidor avgjorts.

Budbärarna la grunden för pole position

Efter förra årets kamp var ställningen 12-11 och målet är att komma först till 13. Nu hade vi alltså chansen att ta hem Stubben för alltid. Och med Budbärarnas flitiga mobilisering hade vi ett strålande utgångsläge inför start i årets stubbe. Budbärarna hade samlat ihop drygt tre tjog Karlar – vilket faktiskt var fler än vad hemmalöparna hade fått ihop.

Göteborgarna var taggade inför uppgiften och laddade upp klubbvis med pep-talk innan start. På bilden ser vi löparna från SAIK som anlände tillsammans i minibuss. På bilden kan man även skymta Tävlingsledare och Banläggare Ulf Palmér i orange tröja.

Tredje stubben fick följa med hem till Göteborg

Under många år såg det ut som att västgötarna skulle ta hem stubben. Vi kom i underläge redan från början och för 10 år sedan låg vi under med 6-10. Men efter detta har vi spurtat bra och vunnit sju av de sista åtta matcherna!

Trots ett par sena återbud av några förväntade trumfkort var vår seger aldrig i fara i år eftersom våra snabblöpare trampade gasen i botten från början. Av de nio tävlingsklasserna blev det göteborgsseger i sju – i alla klasser utom H60 och H65 (Jan Hindér och Maths Carlsson bästa göteborgare i de klasserna efter kvicka Västgötar).

Årets seger medförde att vi kom upp i 13 vinster – medan Västgötarna sedan tidigare har 11. Enligt statuterna skall Stubben vandra i 25 år – och med bara en tävling kvar så är kampen avgjord till vår fördel redan i år.

Resultaten från årets kamp hittar du här. Löptiderna för de två bästa i varje klubb i de olika klasserna räknas samman och som du kan se i resultatlistan var SKK Göteborg nästan 50 minuter snabbare än Västgötarna.

”Bara 30 sek på K5, annars rent lopp. Lite ont i hälsenan på väg mot K6, så tog det lilla lugna. Seger före Magnus R”

Många drog sitt strå till stacken

Det är viktigt att komma ihåg att Björkstubben inte bara handlar om att ha de snabbaste löparna. Det är också en viktig breddmönstring. Det är åtskilliga gånger som vi har bärgat segern genom att vi har ställt upp med många deltagare.

Den här gången var det inte antalet startande i stubben som var utslagsgivande. Men det kändes ändå bra att så många hade gett sig av på en ganska lång resa till Ulricehamn. Dessa kämpar får representeras av Lars-Göran Axmalm och Ragnar Fallström.
I H85 var Magne Hagström åter övertygande och vann med nästan 7 minuter.
H80 hittar vi kvällens mest överlägsne segrare. Lennart Almström (bilden) var 11 minuter före tvåan – som också var göteborgare – Ingemar Bernhed.
I H75 besegrade Stefan Millegård (bilden) åter den segervane Carl-Henry Andersson. Marginalen blev dryga 4 minuter.
Dubbelseger i H70 genom Jens Kaminsky (bilden) och Magnus Rehn.

”På västgötarnas mark tog vi hem Björkstubben efter 25 års kamp. Var lite stapplig i skogen eftersom jag inte sprungit i skog på en månad. Bra orientering utan några större misstag. 2a 21 sek efter Johan Sandström.”

Rådets Banmästare Maths Carlsson, 2:a i H65, slagen med 21 sekunder.
I H55 blev det vinst för Johan Grahn. Efter formtoppning med traillöpning och mountainbike i Torslandaskogarna under hela våren lyckades Johan slå till med den klart bästa kilometertiden av alla denna kväll. Här med brodern Niklas (till vänster i bild) som blev trea i samma klass.
I H50 var det Anders Lövgärd som tog hem spelet.

”Skulle inte springa på ”några dagar” kortisonsprutan men benen kändes pigga och knäet mindre svullet efter tappning av vätska och Karlarna kallade. Hjärnan funkade dock inte alls. Springer förbi 1:an utan att stämpla. Fick vända efter en minut men det måste ha stressat mig för gick toksnett till 2:an. Inget vidare flyt sen heller.”

I Juniorklassen (alla under 50 år) blev det dubbelseger genom Stefan Vorberg (bilden) och Kristoffer Sideby (citatet ovanför bilden).
De som företog resan till Ulricehamn kunde glädja sig åt att ha bidragit inte bara till kvällens seger. Genom vinsten tog vi för gott hem den stubbe som vi kämpat om sedan 2001. Det var då som vår HedersTalman Pereric och Västgötarnas dåvarande skrivare Carl-Erik Johnsson (bilden) såg till att Björkstubbematchen återuppstod efter att ha väckt tanken under ett blot. Carl-Erik är nu de nordiska skogskarlarnas högste företrädare i rollen som Hövitsman. Han var en av deltagarna i kvällens västgötalag.

Kvällens hemliga gäst

I Landehofsstugan i fjol fick vi lyssna på den hemliga gästen Henrik Eliasson. Västgötarna ville inte vara sämre i år – och hade också skakat fram en Henrik, men med efternamnet Erickson. Västgötarnas Henrik har varit Nordskrivare i Nordrådet och är nu chefredaktör för Ulricehamns tidning. Han redovisade intressanta synpunkter på varför det skrivs så lite om orientering i pressen idag. Han klargjorde att en av orsakerna är att läsarna inte är särskilt intresserade av ämnet – det har konstaterats genom mätningar av läsningen av artiklar i digitala tidningar. Enligt Henrik har orienteringen en oklar profil eftersom den är känd som både elitidrott och familjeidrott – två roller som är svåra att förena.

Kvällens hemliga gäst: Henrik Erickson.
Tävlingsledaren och banäggaren vid årets Björkstubbe, Ulf Palmér, visar upp fjolårets Hittaut-karta i Ulricehamns tidning, foto: Pernilla Rudenwall.

– KAMPEN OM BJÖRKSTUBBEN –

Den första Stubben 1933-1946
Enligt våra urkunder väcktes idén av dåtidens kassabevarare Harald Bergland. Efterhand har principerna för tävlingen förändrats. När den första perioden av Stubbekampen summerades slutade det hela med seger för Göteborg med 8 plåtar mot 6 för Boråsarna.

Den andra Stubben 1953-1968
Efter några års i vila var det dags för nypremiär för stubben 1953. Resultat: 10-4 till Göteborg.

Den tredje Stubben 2001-2026
När trettio solvarv förrunnit väcktes tanken på återupptagande av Björkstubbematchen och det blev starten på den den tredje stubben som nu har fått komma hem till Göteborg efter 25 års kamp (resultat 13-11).

Dyk ner ännu djupare i Björkstubbens historia

Lagresultat och Björkstubbens historia sedan 1933 hittar du i jubilumsskriften från när SKK fyllde 90 år, klicka här för att läsa mer om stubbens spännande kamper!

Fotnot: Citat och kartor är hämtade från Strava. Vill du inte att citatet ska vara med eller om du inte vill vara med på bild eller vi använt bild du inte vill dela, hör av dig till Rådet – så redigerar vi bort.

Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du våra cookies.